Wat is een procedure ongeschikt- onbewoonbaar?
Mijn huurwoning is niet in orde, wat nu?
Hoe verloopt een woningonderzoek?
Wat zijn de gevolgen van een ongeschikt-onbewoonbaar verklaarde woning?
Ik heb als eigenaar-verhuurder de gebreken hersteld, wat nu?
Ik wil mijn ongeschikt en/of onbewoonbaar verklaarde woning verkopen. Wat moet ik doen?
Wat is een procedure ongeschikt-onbewoonbaar?
De procedure ongeschikt-onbewoonbaar start meestal vanuit een klacht van de bewoner over de kwaliteit van de woning. Toch kan in principe elke belanghebbende de procedure opstarten, denk bijvoorbeeld aan gemeente, OCMW, wijkagent, SHM (sociale huisvestingsmaatschappij),
Mijn huurwoning is niet in orde, wat nu?
Wanneer je huurwoning gebreken vertoont, breng je in eerste instantie je verhuurder op de hoogte. Dit doe je best via een aangetekend schrijven. Op deze manier spoor je de eigenaar-verhuurder aan om de gebreken in de woning te herstellen.
Weigert je verhuurder de herstellingen uit te voeren? Dan kan je via het woonloket in je gemeente jouw klacht melden en vragen om de procedure op te starten.
Op vraag van de gemeente, zal een woningcontroleur van IGEAN een onderzoek voeren.
Hoe verloopt een woningonderzoek?
- De woningonderzoeker maakt een afspraak met de bewoner van de woning voor een woningonderzoek. De eigenaar wordt in principe niet uitgenodigd voor het woningonderzoek.
- De kwaliteit van de woning wordt gecontroleerd aan de normen van de Vlaamse Codex Wonen.
De bevindingen worden genoteerd en er worden veel foto’s genomen van de toestand van de woning. Er worden zowel overzichtsfoto’s, als detailfoto’s genomen.
Let wel, de woningcontroleur doet op het moment van het vooronderzoek geen uitspraak over de toestand van de woning. - Na het onderzoek ter plaatse wordt er een technisch verslag opgemaakt door de woningcontroleur. De woningcontroleur zal nooit een uitspraak doen over de oorzaak van de gebreken.
- Is de woning conform de norm? Dan zal het technisch verslag van het onderzoek worden bezorgd aan de huisvestingsambtenaar van de gemeente. Het lokaal bestuur zal een conformiteitsattest afleveren.
- Zijn er gebreken? Afhankelijk van de aard van de gebreken zal de waarschuwingsprocedure worden toegepast. Dit wil zeggen dat je als eigenaar de gebreken opgelost moet hebben binnen de 3 maanden vanaf de aanvraag. Er zal een hercontrole plaatsvinden, indien de gebreken zijn opgelost zal het conformiteitsattest afgeleverd worden door de gemeente.
- Passen we de waarschuwingsprocedure niet toe of zijn er nog gebreken na een hersteltermijn? Dan geven we advies ongeschikt en/of onbewoonbaar op basis van het onderzoek en bezorgen dit aan het lokaal bestuur
- De gemeente neemt het advies door en organiseert de hoorplicht met de huurder en verhuurder.
- Na het uitvoeren van de hoorplicht zal de burgemeester een besluit ongeschikt en/of onbewoonbaar nemen.
Wat zijn de gevolgen van een ongeschikt-onbewoonbaar verklaarde woning?
Elke ongeschikt of onbewoonbaar verklaarde woning komt in de Vlaamse Inventaris van Ongeschiktheid en Onbewoonbaarheid (VIVOO), op datum van het besluit van de burgemeester. De eigenaar-verhuurder moet de woning zo snel mogelijk in orde brengen.
Als de woning na een jaar nog steeds in de VIVOO staat, moet de eigenaar jaarlijks een heffing betalen. Daarnaast kunnen eventuele kosten van herhuisvesting van de huurder ook ten laste van de eigenaar-verhuurder komen.
Belangrijk om weten: het verhuren of ter beschikking/te huur stellen van een ongeschikt en/of onbewoonbare woning is strafbaar.
Ik heb als eigenaar-verhuurder de gebreken hersteld, wat nu?
Wanneer je de gebreken aan je woning hebt hersteld, kan je dit melden bij het woonloket van je gemeente. De gemeente vraagt een hercontrole aan bij IGEAN. Zijn de gebreken voldoende hersteld en hangen er rookmelders op elke verdieping? Dan zal de burgemeester het besluit OO opheffen en kan hij een conformiteitsattest afleveren.
Wil je meer weten over het conformiteitsattest, klik dan hier door.
Ik wil mijn ongeschikt en/of onbewoonbaar verklaarde woning verkopen. Wat moet ik doen?
Wanneer je de ongeschikt en/of onbewoonbaar verklaarde woning verkoopt, moet je dit melden aan het woonloket in je gemeente. Je bezorgt eveneens de contactgegevens van de nieuwe eigenaar. De nieuwe eigenaar en je notaris moeten op de hoogte zijn dat je woning geïnventariseerd is op de VIVOO. De notaris moet de koper ten laatste op de dag van de eigendomsoverdracht meedelen dat de woning is geïnventariseerd.
Opgelet: Jij of je notaris moeten de Vlaamse Belastingdienst en Wonen-Vlaanderen binnen zeven dagen na eigendomsoverdracht op de hoogte brengen van de verkoop. Maak hierover goede afspraken met je notaris. Als de kennisgeving niet (tijdig) gebeurt, blijf je nog steeds belastingplichtig voor de eerste heffing na de verkoop. De koper kan vervolgens als nieuwe houder van het zakelijk recht een vrijstelling aanvragen.