Het bedrag dat je betaalt voor inzameling van jouw afval via diftar-containers, is als volgt samengesteld:
- Servicekost : voor het gebruik van de container betaal je maandelijks een vast bedrag, afhankelijk van de grootte van de container.
- Bedrag per lediging: per keer dat je de container aanbiedt, wordt een bedrag aangerekend, ook weer op basis van de grootte van de container.
- Bedrag per kilogram aangeboden afval in de container: voor de verwerking van het afval betaal je een bedrag per kilogram. Hoe minder je aanbiedt, hoe minder je betaalt!
Hiervoor werken we met een voorschot, net zoals bij jouw energiefactuur bijvoorbeeld. Bij elke aanbieding van je container, wordt het beschikbaar saldo aangepast. Eenmaal het bedrag onder een drempelbedrag zakt, ontvang je een nieuwe betalingsuitnodiging.
De betalingsuitnodiging
Het bedrag op de betalingsuitnodiging is gebaseerd op jouw verbruik tijdens de voorbije maanden. Zo maken we een berekening op maat en kan je een voorschot storten waarmee je ongeveer een jaar toe komt.
Bij de betalingsuitnodiging krijg je ook een overzicht van de diensten waarop je beroep deed, bv. op welke dagen je jouw container hebt laten ledigen, welk gewicht er gemeten werd, hoe jouw verbruik zich verhoudt tegenover het gemiddelde in jou gemeente,…
Heb je zo’n betalingsuitnodiging ontvangen, wacht dan niet té lang om deze betaling in orde te brengen. Met het resterende saldo zijn er nog wel een aantal ledigingen mogelijk, maar eens het bedrag onder het minimumbedrag zakt, zal jouw container niet meer geledigd worden!
Tarieven
Voorschot
Het voorschotbedrag is bepaald volgens het volume van jouw container(s) en betaal je op de diftar-rekening van de gemeente. Als je meerdere containers hebt, zal dit bedrag hoger liggen dan voor 1 container.
40 liter | 120 liter | 240 liter | |
---|---|---|---|
gft | 20 euro | 20 euro | / |
huisvuil | 30 euro | 50 euro | 80 euro |
Drempelbedrag
Zodra jouw saldo onder het drempelbedrag komt, ontvang je een nieuwe betalingsuitnodiging.
40 l | 120 l | 240 l | |
---|---|---|---|
drempelbedrag | 6 euro | 8 euro | 12 euro |
Minimumbedrag
Als je voorschot onder het minimum bedrag zakt, wordt jouw container niet meer geledigd tot het voorschot opnieuw is aangevuld.
40 l | 120 l | 240 l | |
---|---|---|---|
minimumbedrag | 1,5 euro | 3 euro | 5 euro |
Servicekost – bedrag per lediging – bedrag per kilogram
1. Servicekost
Voor het gebruik van een gft- of huisvuilcontainer betaalt je maandelijks een vast bedrag, afhankelijk van de grootte van de container.
2. Bedrag per lediging
Per keer dat je de container(s) aanbiedt, wordt een retributie aangerekend en dit eveneens op basis van de grootte van de container. Het bedrag per aanbieding is laag zodat je het gft en het huisvuil regelmatig kan meegeven.
3. Bedrag voor de aangeboden hoeveelheid gft
Voor de verwerking van het gft en het huisvuil geldt een kostprijs per kilogram.
Dit zijn de retributies vanaf 1 januari 2024:
40 l | 120 l | 240 l | 1 000 l * | ||
---|---|---|---|---|---|
servicekost (euro per maand) | huisvuil | 0,2945 euro | 1,0603 euro | 1,7671 euro | 8,4817 euro * |
gft | 0,2945 euro | 1,0603 euro | / | / | |
ledigingskost (euro per aanbieding) | huisvuil | 0,1413 euro | 0,3535 euro | 0,7068 euro | 3,5340 euro * |
gft | 0,1413 euro | 0,3535 euro | / | / | |
verwerkingskost (euro per kg) | huisvuil | 0,2945 euro | 0,2945 euro | 0,2945 euro | 0,2945 euro * |
gft | 0,1178 euro | 0,1178 euro | / | / |
* enkel na akkoord van de gemeente
Deze retributies worden jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor met in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met in de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan de vaststelling van het vigerende bedrag. Het zo verkregen getal wordt naar boven afgerond op vier decimalen.